Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Groep 5/6

Leerkrachten: Amber Timmenga en Gretha van der Staaij

Hieronder leest u het laatste nieuws van groep 5 en 6.

Welkom op de startpagina van groep 5 en 6!

In groep 5/6 vinden wij het belangrijk dat je jezelf mag zijn, dat je plezier hebt en dat we van elkaar leren. Al vroeg in het jaar leer je dat je fouten mag maken bij ons in de klas, dat je daar alleen maar van leert. Ook samen tot leren komen is een belangrijk aspect. Samen kun je namelijk de moeilijkste vraagstukken oplossen.

Maar hoe ziet zo’n dag in groep 5/6 er nu precies uit? We beginnen elke dag met 15 minuten zelfstandig lezen. De kinderen mogen zelf kiezen in wat voor boek ze lezen, hiervoor hebben we een ruim assortiment bieb boeken. Op vrijdag hebben we lekker lezen, dan mogen de leerlingen ook kiezen uit een stripboek of iets anders waar de interesse ligt. Na het stillezen, gaan we oefenen met vloeiend en vlot. Dit zijn rijtjes woordjes, zinnetjes en een verhaaltje over een bepaald leesprobleem. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan woorden met -isch achteraan.

Na het lezen gaan we rekenen. Op maandag, dinsdag en woensdag hebben we de luxe dat juf Lotte met een groep op het leerplein kan werken. Groep 5 krijgt dan het eerste half uur instructie en maakt de bijbehorende taak. Op dat moment werkt groep 6 samen met groep 7 op het leerplein aan eigen taken. Dit zijn herhalingstaken, waardoor leerlingen het rekenen onderhouden. Na een half uurtje wisselen we om. Dan zijn groep 5 en 8 aan de beurt op het leerplein en krijgen groep 6 en 7 instructie. Doordat we nu kleine groepjes instructie geven, kunnen we kinderen meer aandacht bieden. Op vrijdag doen we een rekenspellen circuit met groep 5 t/m 8. Op een spelenderwijze manier, leren kinderen de basisvaardigheden van het rekenen te automatiseren.

Na al dat harde werken is het tijd voor een pauze, even lekker fruit eten terwijl we luisteren naar een mooi verhaal. Daarna gaan we alle groepen naar buiten. Even lekker alle energie kwijt.

Na de pauze staat spelling op het programma. Hierbij leren kinderen onder andere de spellingsregels, grammatica en voor groep 6 ook werkwoordspelling. Bij grammatica kunt u denken aan het zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voegwoord, etc. Ook zijn we natuurlijk bezig met de interpunctie. Zowel spelling als rekenen staat elke dag op het programma.

Verder worden er gedurende de dag verschillende activiteiten gedaan. Hierbij moet u denken aan schrijven, Engels, gym, taal, Fries, Hylpers, Kwink (sociale vaardigheden), begrijpend lezen, topografie en verkeer. Engels en begrijpend lezen doen wij in verschillende niveau groepen. Hierdoor kunnen kinderen het aanbod krijgen wat bij ze past.

Voor wereldoriëntatie werken wij met de methode Blink. Hierbij werken we thematisch aan de onderwerp geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Op dit moment werken wij bijvoorbeeld aan het thema Wereldse kinderen. Hierbij doen leerlingen in 4 lessen informatie op over het thema, door de leerkracht en door zelf te onderzoeken. Daarna gaan ze bezig met het opstellen van een eigen onderzoeksvraag en leren ze onderzoek te doen. We gaan dit jaar proberen om de taallessen aan deze thema’s te koppelen, zodat deze meer betekenisvol worden.

Op vrijdag doen wij altijd in de middag een creatief circuit. Hierbij werken de groepen 5 t/m 8 samen. Mocht u een leuk idee hebben hiervoor of zou u willen helpen? Dan kunt u zich altijd melden bij een van de juffen of meesters. Alle hulp en ideeën zijn welkom.