Overslaan en ga direct naar de inhoud Direct naar de footer

Groep 7/8

Leerkrachten: Lotte Wiersma en Dorine Lycklama à Nijeholt

Hieronder leest u het laatste nieuws van groep 7 en 8.

Welkom op de startpagina van groep 7 en 8!


In groep 7/8 vinden wij het belangrijk dat je jezelf mag zijn, dat je plezier hebt en dat we van elkaar leren. Al vroeg in het jaar leer je dat je fouten mag maken bij ons in de klas, dat je daar alleen maar van leert. Ook samen tot leren komen is een belangrijk aspect. Samen kun je namelijk de moeilijkste vraagstukken oplossen.


Maar hoe ziet zo’n dag in groep 7/8 er nu precies uit? We beginnen elke dag met 20 minuten zelfstandig lezen. De kinderen mogen zelf kiezen in wat voor boek ze lezen, hiervoor hebben we een ruim assortiment bieb boeken. Op vrijdag hebben we lekker lezen, dan mogen de leerlingen ook kiezen uit een stripboek of iets anders waar de interesse ligt. Tijdens het stillezen, gaan we oefenen met vloeiend en vlot. Dit zijn rijtjes woordjes, zinnetjes en een verhaaltje over een bepaald leesprobleem. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan woorden met een x.


Na het lezen gaan we rekenen. We starten altijd met 10 minuutjes automatiseren. Dit zijn sommen die leerlingen zo op moeten kunnen noemen. Denk hierbij aan de keersommen. Dit doen we doormiddel van spelletjes, werkbladen of oefenen op de Chromebook. Op dinsdag en woensdag hebben we de luxe dat juf Lysanne en juf Lotte er beide zijn. Groep 8 krijgt dan instructie van juf Lotte en groep 7 van juf Lysanne. Doordat we nu kleine groepjes instructie geven, kunnen we kinderen meer aandacht bieden. Op vrijdag doen we een rekenspellen circuit met groep 5 t/m 8. Op een spelenderwijze manier, leren kinderen de basisvaardigheden van het rekenen te automatiseren.
Na al dat harde werken is het tijd voor een pauze, even lekker fruit eten terwijl we luisteren naar een mooi verhaal. Op dit moment zijn dit geschiedenis verhalen, omdat we merken dat de kinderen daarin geïnteresseerd zijn. Daarna gaan alle groepen naar buiten. Even lekker alle energie kwijt.


Na de pauze staat spelling op het programma. Hierbij leren kinderen onder andere de spellingsregels, grammatica en ook werkwoordspelling. Bij grammatica kunt u denken aan het zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, voegwoord, etc. Ook zijn we natuurlijk bezig met de interpunctie. Daarnaast proberen we bij spelling ook het toepassen meer toe te voegen. Dit doen ze door het schrijven van brieven, verhalen, enz. Grammatica en werkwoordspelling proberen we ook te oefenen met behulp van bewegend leren, zodat het allemaal wat leuker blijft. Zowel spelling als rekenen staat elke dag op het programma.
Verder worden er gedurende de dag verschillende activiteiten gedaan. Hierbij moet u denken aan schrijven, Engels, gym, taal, Fries, Hylpers, Kwink (sociale vaardigheden), begrijpend lezen, topografie en verkeer. Begrijpend lezen doen wij in verschillende niveau groepen. Hierdoor kunnen kinderen het aanbod krijgen wat bij ze past.


Dit jaar proberen we ook de kinderen mee te laten denken over hun eigen ontwikkeling. Wat willen ze graag leren. Dit doen we doormiddel van leerdoelen. Kinderen kiezen een eigen doel waar ze graag aan willen werken. We proberen hierop aan te sluiten door ook praktijklessen te doen. Hierbij kan gedacht worden aan koken, kleding ontwerpen, games ontwerpen, programmeren en natuurlijk nog veel meer.
Voor wereldoriëntatie werken wij met de methode Blink. Hierbij werken we thematisch aan de onderwerp geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Straks gaan we bijvoorbeeld werken aan het thema Giga-groen. Hierbij doen leerlingen in 4 lessen informatie op over het thema, door de leerkracht en door zelf te onderzoeken. Daarna gaan ze bezig met het opstellen van een eigen onderzoeksvraag en leren ze onderzoek te doen. Ook de taallessen worden aan deze thema’s gekoppeld. Zodat het meer aansluit op de belevingswereld van de kinderen. Daarnaast proberen we ook allemaal praktijkopdrachten aan dit thema te koppelen, zodat kinderen ook lekker met hun handen bezig kunnen zijn.


Op vrijdag doen wij altijd in de middag een creatief circuit. Hierbij werken de groepen 5 t/m 8 samen. Mocht u een leuk idee hebben hiervoor of zou u willen helpen? Dan kunt u zich altijd melden bij een van de juffen of meesters. Alle hulp en ideeën zijn welkom.