Groep 1/2

games 2801332 1280

Leerkrachten: Anke Kloosterman en Tineke Blom

Sinterkerst

December 2019

Zaterdag 16 november is sint weer aangekomen in Nederland. Het thema is bij groep 1/2 dan ook sinterklaas. De kinderen van groep 1 en 2 zijn enthousiast en vol verwachting.

Wij werken deze periode aan een aantal doelen.

Er worden prentenboeken voorgelezen: sint slaat een jaartje over, oo kom er eens kijken. De kinderen zijn super aan het oefenen voor 5 december. We leren een aantal liedjes voor sint, waaronder ook een Hylper lied. Een opzegversje wat uitgespeeld wordt. Er worden werkjes over sint gemaakt: er wordt geknipt en geplakt, gebouwd, in een sint boekje gewerkt, geverfd. ’T is prachtig om te zien.

De doelen met betrekking tot taal/lezen: luisteren en navertellen, auditieve oefeningen, rijmen met sint plaatjes, zinnen langer maken.

De klanken (letters) die centraal staan deze periode zijn de p (pakjes) en de z (zak).

De doelen met betrekking tot rekenen: de telrij opzeggen t/m 12 (gr.1) t/m 20 (gr.2), verkort tellen (in sprongen van 2, 3), erbij/eraf, meer/meeste, minder/minste.

Vanaf 9 december starten we met het thema kerst. We lezen prentenboeken, leren een opzegversje en zingen kerstliedjes. Samen met de kinderen wordt de kerstboom opgezet.De letter die centraal staat is de f van feest.

Wij gaan er gezellige weken van maken!

 

 

septem

November 2019

Na de herfstvakantie zijn de kleuters gestart met het thema Septem, de spin in de herfst. 

Septem, de spin kan als beste skaten maar komt toch overal te laat. Zijn moeder bedenkt een oplossing en koopt zeven klokjes voor hem: vier wijzerplaatklokken en drie viercijferige klokken. Voor elk van zijn poten één. Aanvankelijk slaat de paniek toe. Klokkijken, dat kan hij niet leren! Maar met zijn moeder ontrafelt hij de geheimen van de klok. Dankzij het doorzettingsvermogen en het geduld van zijn moeder lukt het Septem om op tijd te komen.

We zijn deze weken vooral bezig met het doel tijdsbesef.
De kleuters krijgen inzicht in het verloop van de dag, het dagritme. Dit is vooral voor de jongste kleuters. De kleuters kunnen de dagen van de week benoemen, maar ook de seizoenen en kunnen bij elk seizoen typische kenmerken van het seizoen benoemen.
En natuurlijk gaan we aan de slag met de klok. Doelen hierbij zijn: Opzeggen van de telrij t/m 12, aantallen tellen t/m 12, verkort tellen, getalsymbolen t/m 12 herkennen en koppelen aan hele uren op de wijzerplaat en als laatste hele uren koppelen aan dagdelen en activiteiten.

De klanken (letters) die dit thema centraal zullen staan, zijn de s en de i.
U spreekt de klanken uit als “ssss” en “i”, zeg alstublieft geen ES en IE.
Waarom klanken leren voor kleuters?

Om te kunnen lezen in groep 3 is het belangrijk dat de kinderen klanken leren herkennen. De letters als symbool leren ze wel, maar ze hoeven ze niet allemaal te kennen. Wat is dan een klank? Spel maar eens het woord boom: b – oo – m. We zeggen in de kleuterklas dus niet: het woord bestaat uit bee, twee keer de oo en de em. We noemen het klanken en zeggen het zoals je leest: buh – oo(oo) – m(mm).


Kleuters leren de klanken in woorden te hakken en te plakken. Dus als ik b-oo-m zeg, moet de kleuter aan het einde van groep 2 weten dat ik het woord boom bedoel. Andersom moet het ook zelf woorden in klanken kunnen hakken.

Naast het hakken en plakken leren de kinderen ook de klank ergens in het woord te benoemen. Bijvoorbeeld boom begint met de b, in het midden hoor je de oo en aan het einde de m.

Letters zie je overal terug in de kleuterklas. Zo leren de kinderen met welke letter een woord begint. Bijvoorbeeld door materiaal in de klas te zoeken dat met de s begint.

De kleuters hebben de afgelopen tijd de h, l, b, k al aangeboden gekregen. Nu de s en de i erbij komen, kunnen we binnenkort met groep 2 ook al kleine m-k-m woordjes maken met deze letters.

De kleuters zijn ook druk bezig geweest met de lampion voor Sint Maarten. Het is een spinnenweb met spin erin geworden.

Zaterdag 16 november komt Sinterklaas al weer in Nederland aan.
We zullen daarom vanaf maandag 18 november rustig starten met het thema Sinterklaas.

foto3 welkom thuis bever

 September en oktober 2019

We zijn het schooljaar gestart met de Gouden Weken. De Gouden Weken hadden als thema Hylpen en de Hylper taal. In de eerste weken van het schooljaar werken we veel aan groepsvorming en maken we afspraken met elkaar hoe we met elkaar omgaan e.d. De kleuters zijn met juf Tineke en moeder Hanneke Hylpen in geweest. De kinderen hebben van juf Tineke van alles geleerd over Hylpen. De klokgevels en trappengeveltjes van de huizen in Hylpen werden bekeken, maar ook de leugenbank, de haven en nog meer werd bekeken en juf Tineke vertelde erover.

Op school werd de tocht door Hylpen verwerkt in werkjes. Er werden Hylper huizen geverfd en geknutseld. We leerden een Hylper lied en een opzegversje. Tijdens het thema Hylpen stonden de klanken h, spreek uit als hu, en de l, spreek uit als lll, centraal.
Op vrijdag 20 september was de afsluiting van de Gouden Weken. Het was een zeer geslaagde Skulpe presenteert in de tent bij het museum.

Het nieuwe thema waar wij aan werken met de kleuters is: Welkom thuis, Bever!
Bever gaat op avontuur, maar hij verdwaalt. Akita reist met een luchtballon rond de wereld. Samen zoeken ze het huis van Bever. In dit project leren de kinderen alles over verschillende voertuigen, terwijl ze een reis rond de wereld maken. Dit project sluit aan bij het thema van de Kinderboekenweek, dat op woensdag 2 oktober van start gaat. Het thema van de Kinderboekenweek is Reis mee.

We werken deze periode onder andere aan de volgende doelen.
Doelen met betrekking tot taal/lezen:
De kinderen kunnen enkele vragen over het verhaal beantwoorden, oefenen met redeneren, durven uit te komen voor hun mening en oefenen hun auditieve geheugen.
De klanken b, spreek uit als buh, en k staan de komende weken centraal. De b koppelen we aan bever en de k aan Kinderboekenweek. Het zou leuk zijn als u thuis ook spelenderwijs de b en de k aan bod laat komen. Bijvoorbeeld: Kijk op een verpakking, zie jij ook een b? Of zie jij ook een k? Spulletjes zoeken in de kamer waar een b of een k in voor komt. Er wordt dan een beroep gedaan op het gehoor.
Doelen met betrekking tot rekenen:
De kinderen kunnen resultatief tellen tot en met tien (en groep 2 t/m 15 en 20), kennen de begrippen erbij en eraf (en groep 2 de symbolen + en - ), maken kennis met de getallen 1 t/m 6 (groep 2 t/m 15 en t/m 20), herkennen de hoeveelheden op de dobbelsteen, oefenen de begrippen hoger, lager, meer, minder, meest, minst, hoogst en laagst, kunnen van twee getallen aangeven welke hoger of meer is.

Op vrijdag 18 oktober wordt het thema Welkom thuis Bever/ de Kinderboekenweek afgesloten met een Skulpe presenteert.